FANDOM

Zapis w Wodospadzie

Przykładowe miejsce z punktem ZAPISU.

SAVE (pl. ZAPIS) jest określeniem zapisów w grze Undertale, który można tworzyć w różnych lokacjach mapy. Istnieje tylko jeden slot zapisu, który można aktualizować poprzez podejście do punktu ZAPISU. Funkcja "SAVE" w grze zawsze zapisywana jest z wielkich liter.

Wczytywanie Edytuj

ZAPIS może zostać wczytany poprzez wybranie go w menu gry. Po śmierci gracza, zostaje on automatycznie wczytany ostatni punkt, w którym gra została zapisana. W grze dużą rolę gra "metagaming", który świadczy o tym, że postać pamięta wydarzenia sprzed wczytania ostatniego punktu ZAPISU.

Menu0

Przykładowy zapis widoczny w menu gry.

Jeżeli gracz wczyta ZAPIS z uszkodzonymi danymi, bądź po próbie modyfikowania jego danych, gra wyświetli czarne tło z Annoying Dog i nic się nie stanie, dopóki nie zresetuje się stanu ZAPISU lub wszelkie podejrzane zmiany nie zostaną cofnięte.

Reset Edytuj

Funkcja resetu znajduje się w menu gry, która sprawia, że progres gry zostanie przywrócony do stanu początkowego. Opcja ta kasuje informacje dotyczące statystyk jak LV oraz EXP, lecz zostawia inne dane, m.in. nadaną nazwę dla dziecka. Zachowania niektórych postaci mogą się zmienić podczas zresetowania gry.

Prawdziwy Reset Edytuj

Prawdziwy Reset różni się tym, iż kasuje on wszystkie dane znajdujące się w pliku ZAPISU. Może on nastąpić po ukończeniu Pacyfistycznej Ścieżki oraz Ludobójczej Ścieżki.

Prawdziwy Reset po ukończeniu Ludobójczej Ścieżki różni się tym, iż gra pozostawia specjalną flagę, która ma wpływ na dalsze losy pacyfisty lub ludobójcy. Jako że gracz oddał swą DUSZĘ Pierwszemu Człowiekowi w zamian za odnowienie świata, następne rozgrywki pacyfisty i ludobójcy będą miały inne zakończenia. Gracze określają te stwierdzenia "Bezdusznym Pacyfistą" oraz "Bezdusznym Ludobójcą". Konsekwencji nie da się uniknąć dopóki gracz nie usunie pliku ZAPISU, bądź nie użyje programów modyfikujących daną flagę.

Historia Edytuj

Moc do kształtowania świata...
Tylko dzięki własnej determinacji.
Możliwość bawienia się w Boga!
Możliwość "ZAPISU".
- Flowey
W świecie Undertale, ZAPIS pozwala manipulować liniami czasowymi świata. Tylko i wyłącznie osoba z największą determinacją jest w stanie przejąć nad nim kontrolę. Pierwszą tą osobą był Flowey, ponieważ posiadał on wstrzykniętą determinację. Z czasem stracił tę moc, gdy protagonista spadł do Podziemia. Jest również jedyną osobą, która jest świadoma jego możliwości i wie na czym polegają jego akcje. 
FloweySave

Zapis zmanipulowany przez Flowey'ego na końcu Neutralnej Ścieżki.

Na końcu Neutralnej Ścieżki, Flowey odzyskuje możliwość władania nad ZAPISEM, gdy wchłania sześć ludzkich DUSZ. Jego sposób władania czasem różni się od tego, gdyż działa na zasadzie funkcji "save state" spotykanych w większości emulatorów do gier. Drugą różnicą jest ilość slotów: protagonista posiada tylko jeden, podczas gdy Flowey używał aż czterech (1, 2, 3 i 6).

Efekty niezapisywania gry Edytuj

Funkcja ZAPISU jest opcjonalna, stąd nieużywanie jej wprowadza drobne zmiany w grze. Głównie dotyczą one dialogów.

Neutralna Ścieżka Edytuj

Flowey zarzuci graczowi, że nie zapisywał w ogóle gry, następnie wróci do kontroli nad ZAPISEM, jak normalnie podczas gry.

W zakończeniu Sans żartobliwie wspomni graczowi o możliwości zapisania gry, zalecając mu tą opcję. Monologi Flowey'ego nie ulegają zmianom.

Po ukończeniu ścieżki, gra się zrestartuje i po włączeniu będzie można zauważyć czysty zapis. Gracz będzie mógł rozpocząć swą przygodę od nowa.

Prawdziwa Pacyfistyczna Ścieżka Edytuj

Po ukończeniu Neutralnej Ścieżki chociażby jednokrotnie, gracz będzie mógł spotkać się z Alphys jeżeli nie zabił nikogo podczas obecnej rozgrywki. Wtedy droga do Pacyfistycznej Ścieżki będzie dostępna bez potrzeby zapisywania gry.

Podczas walki z Asrielem gracz nadpisuje stan, dzięki czemu jest w stanie go pokonać, lecz przyjmuje się, że formalnie nie miał możliwości dokonania tego. Historia trwa dalej, lecz gra po cichu zapisuje się samoistnie, aby zapobiec zagubieniu się linii czasowej, gdy gra zostanie wyłączona.

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki